Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Handel za nowelizacją ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Branża handlowa zaproponowała nowelizację przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu (PIH) Maciej Ptaszyński wyjaśnił, że środowisku handlowców zależy na usunięciu z ustawy art. 15 ust.1. Przedstawiciele branży handlowej jak i część dostawców chce nowych przepisów przygotowanych w oparciu o trzy zasady: swobody umów, ekwiwalentności świadczeń oraz dobrowolności korzystania z świadczeń.

 

Obecny zapis prawny w ustawie brzmi:" Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru".

 

Zdaniem PIH-u oraz POHiD-u, przepis ten zawiera niejasne określenia utrudniające jego wykładnię w efekcie czego sądy kwestionują legalność umów regulujących usługi wsparcia sprzedaży. Jak wskazuje organizacja usługi te służą: budowaniu pozycji i promocji marek, wsparciu informacyjnemu dla konsumenta oraz obniżeniu kosztów obsługi logistycznej i są instrumentem polepszenia koniunktury gospodarczej.

 

Komitet Handlu przy KIG wnosi zatem o stosowną zmianę prawa tak, aby zapewnić swobodę umów, ekwiwalentność świadczeń i dobrowolność korzystania z tego typu usług. - Ustawa w obecnym zapisie jest niejasna i wadliwa. Nie przystaje do obecnych warunków rynkowych - mówi Waldemar Nowakowski z PIH-u.

 

- Problemem jest błędna definicja niezgodna z ustawą o cenach. Porównanie opłaty do marży jest błędem, to nie jest to samo. Stąd wynikają problemy i różne orzeczenia sądów. Praktyka pokazuje, że najczęściej upadające podmioty zwracają się o zwrot opłat - mówi Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatan Holding.

 

Renata Juszkiewicz z POHiD-u zuważyła, że tylko w Polsce kwestia opłat stanowi taki problem. - Opłaty są elementem wsparcia sprzedaży. W przypadku nieznanego dostawcy, którego np. nie stać na kampanię reklamową w mediach, opłata, która zostanie wykorzystana do wypromowania i wyeksponowania produktu pomoże w sprzedaż - wyjaśnia.

 

- Znalezienie się na półce sieci to gra rynkowa. Nie ma takiego prawa, które zagwarantuje każdemu producentowi wejście do każdego sklepu i my zdajemy sobie z tego sprawę. Chcemy jednak, aby warunki wejścia były przejrzyste i dostawca wiedział, na co się decyduje, wybierając daną sieć - powiedział Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.

 

Projekt zmian miałby zostać przygotowany w Ministerstwie Gospodarki, w ramach Komitetu Handlu. Według przedstawiciela POHiD biorąc pod uwagę konieczność konsultacji międzyresortowych, projektu nowelizacji można się spodziewać za kilka miesięcy, przed końcem 2012 r.

 

Źródło: dlahandlu.pl/PAP/portalspozywczy.pl


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij